torsdag 22 juli 2010

Små och stora kakor.

Jag och kompisen kände att vi behövde storstadspuls. Därför reste vi från vår lilla hemstad och flydde till Stockholm några dagar.Vad trevligt vi hade! Det är liksom mer av allt, större utbud av butiker, fik och folk. Även mer turister, av någon anledning hamnade vi på Västerlånggatan tillsammans med tusentals andra så vi flydde snabbt därifrån. Stockholm har ju så mycket mer att erbjuda, mysiga Kungsholmen med både små och stora butiker, fik och uteserveringar, hemtrevliga Söder och visst, ska man intensivshoppa så är Centrum ändå rätt bra.

Appropå fik - vi hittade världens största kakor på ett fik med rosa take-awaypåsar. Väldigt goda var de också. Kakorna, inte påsarna även om de såg väldigt söta ut. Lyxigt med en kaka som är lika stor som en hel deg. Fast å andra sidan, bakar man som jag ofta gör, helt vanliga småkakor så blir lyxen att man får ta flera kakor och prova olika smaker. Jag tycker det är kul att baka, själv eller tillsammans med barnen. Barnen tycker det är kul att kladda med deg, provsmaka deg, provsmaka kakor, de är riktiga fikaproffs. Jag tycker om ändra recepten. Nyligen bakade jag "Möra äppelsnitt" ur retroboken "Sju sorters kakor". Men vem säger att det måste vara äppelmos som fyllning? Jag kokade en kräm på rabarber och jordgubbar som fungerade både som kakfyllning, mellanmål, frukost, marmelad och sylt. Den blev riktigt god och barnen älskade den. Hur som helst, på en del kakor strösslade jag över hackade nötter, på en del hackad, vit choklad. Vit choklad är ljuvligt gott och passar väldigt bra ihop med rabarber/jordgubbsfyllningen. Godisfreak som jag är så var jag ju tvungen att prova en ren chokladfyllning också. Ta valfri choklad, finhacka och fyll. Smakar godis på en vardag, perfekt.

Det här är en väldigt bra aktivitet att göra med barnen. Baka, laga mat och till och med städa upp röran i köket efteråt. Jag tror de tycker om att känna att de verkligen hjälper till med något. Att det dessutom blir fikadags efteråt är en bra, dock onyttig morot. Man kan inte vara helnyttig hela tiden, kakor behövs också. Jag brukar prova mina nya recept på intet ont anade vänner som kommer på besök. Hoppas de tycker om eller i alla fall säger till om de inte tycker om det som bjuds. Fast, finns det några kakor som inte är goda?

Inga kommentarer: