måndag 16 augusti 2010

Svartvinbärsmarmelad med mandel

Jag var hemma hos mina föräldrar och plockade svarta vinbär, mor och lilla dottern hjälpte till. Jag fick vinbärsfläckar på mina skor och en geting innanför klänningen men som tur är så är ju vinbär otroligt lättplockade så det gick ändå rätt snabbt att få ihop de tre liter jag sedan använde till mitt marmeladkok. Det räckte till sex burkar i olika storlekar, använder man ½-litersburkar blir det nog ungefär 5 burkar.


Ca tre liter rensade svarta vinbär
1 dl vatten
½ flaska pektin
8-10 dl socker
2 påsar mandelspån

Koka först vinbär och vatten 15 minuter. Ta bort skummet som bildas. Tillsätt pektin för att få en bra och ”marmeladig” konsistens. Tillsätt socker, rör om och koka ytterligare några minuter. Rör sedan i mandlarna och häll upp marmeladen på väl rengjorda burkar. (Burkarna kan kokas eller ställas in i en varm ugn för att få dem riktigt rena). Förslut burkarna.

Marmeladen håller bra i kylskåp några veckor – spara en burk och ställ resten i frysen. Barnen, och jag med för den delen, är riktigt förtjusta i den här härligt, lagom syrliga marmeladen som med fördel även kan användas som sylt till pannkakorna och filmjölken.

Lycka till!

Inga kommentarer: