fredag 20 maj 2011

3 favoriter, eller förresten, 4

Åh, nu vill jag ha lite saker igen. Jag vill så gärna ha en eller två eller fler stora, fina tavlor av Lisa Rinnevuo. Shit vad jag älskar hennes tavlor! Men de är lite dyra för min smak så jag fick köpa mig två pyttesmå, inramade  bilder av henne. Det får duga. Så länge.

http://lisarinnevuo.blogspot.com/



Jag älskar även att få vita liljor...


...och att lyssna på Lady Gaga. Till exempel "Edge of glory"

lördag 14 maj 2011

Örtagården i miniformat

Här är min lilla örtagård, persilja, gräslök, vanlig mynta och så hittade jag ingefärsmynta. Det var något helt annat jag skulle köpa egentligen men allt som har något med ingefära i sig måste hem till mig :) Jag har dock inte en endaste aning vad jag ska använda den till. Förslag?




Nej, nu ska är det dags att titta på omröstningen till eurovision. Jag har inte kollat alls i år, förutom att jag zappat över ytterst få sekunder på någon semifinal eller annat förberedande inför-den-riktiga-tävlingen-program. Varje gång har det varit Greklands låt av någon anledning. Den är inte bra. Jag tycker vi ska vinna faktiskt!

tisdag 10 maj 2011

What?!

Är detta ens ett riktigt ord? Det tror jag inte! De som skriver litteratur i utbildningssyfte borde inte hitta på egna ord på det här viset, ärligt talat: Klorfluorkolförening...och det är inte bättre på engelska: chlorofluorocarbon...

måndag 9 maj 2011

Supersmoothie

Så, efter helgens sockerchock i form av sugarpaste-tårta får det nu bli en nyttig smoothie. Nyttig, läskande och god en somrig dag som idag, helt perfekt.

Mixa följande:
1 dl supermix (jag hittade en fryst supermix med gojibär, blåbär, hallon, björnbär och havtorn)
1½ dl vaniljyoghurt
1 dl havredryck med apelsin & mangosmak
½ dl fiberberikade havregryn

Eftersom jag lyckats få någon förkylningsbacill så slängde jag i lite av min favorit - färsk ingefära, finriven, ca 1 cm. den är nyttig mot det mesta och supermixen gör förhoppningsvis sitt till också.


lördag 7 maj 2011

Inte så pjåkigt

Tårtan blev rätt okej, och mycket god, för att vara första försöket och sugarpasten som blev över kunde man göra små figurer av. Barnen hjälpte till med dekorationerna och var riktigt samarbetsvilliga, det händer inte varje dag, men idag så!






Jag hittade lite användbara recept på de här fina bloggarna:
http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/
http://bakgladje.blogspot.com/

fredag 6 maj 2011

Sugar, sugar, lots of sugar

Okej, den utomordentliga tårtmakerskan som gjorde vår "Mamma Mu-tårta" till inflyttnigs-maskeraden har annat för sig i helgen. Typiskt. Vi ska ha tjejfest/disco här imorgon och då var det beställt en ljusrosa tårta. Detta är min allra första sugar-paste, ska bli intressant att se hur jag lyckas med detta. Fortsättning följer...


onsdag 4 maj 2011

Vintermössa fram

Haha, vilket roligt väder! Hagel, snö och vinterkläderna fram igen när jag äntligen hade hittat mina vårjackor som jag hade gömt på vinden. Nyss var det solning i bikini på min stora balkong som gällde. Det är bara att köra Snövit-looken ett tag till. Iaf så växer rucolan och basilikan fint inomhus så det gör inget att det snöar :)
Hoppas basilikan blir lika fin som den man köper...