Visar inlägg med etikett Allmänt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Allmänt. Visa alla inlägg

torsdag 25 augusti 2011

Jahaja

Här var det öken, ingen som bakar, skriver eller gör nåt intressant. Jag kanske tar en liten paus helt enkelt och återkommer med nya tag en vacker dag. Kanske när jag provat min gräddsifon, jag laddar mentalt för fullt!

Kram på er så länge!

tisdag 5 juli 2011

Saker jag inte visste att jag behövde men ändå äger

1. Diktafon - inhandlades till en skoluppgift för ett tag sen, kan kanske vara bra att ha i verkliga livet också?
2. Gräddsifon. Det visste jag inte ens vad det var men nu vet jag! Typ en mycket avancerad gräddspritsare, oj vad det ska spritsas grädde nu. Jag kanske måste baka lite sommartårtor snart :)

tisdag 21 juni 2011

Cyprus - hot Sweden - cold

Och så var det väldigt mycket goda efterrätter som jag dessvärre inte tog några kort på men om jag säger så här: Efterrättsbuffé: tårtor, chokladfontän, diverse mjuka kakor, chokladmousse, tryffel mm. mm. mm. Mums!

The Beach
The Flowers part1
The Flowers part2

söndag 12 juni 2011

Asparagus officinalis

Nån som gillar sparris? Om någon frågade mig för ett par år sen hade jag sagt: NEJ, fy farao vad äckligt. Då hade jag bara ätit helslemmig burksparris. Det är INTE gott. Enligt mig. Enligt mig så är numera sparris JÄTTEGOTT och då pratar jag om färsk sparris. Färsk, vit eller grön, krispig, så gott. Vill man inte tillaga den själv kan man med fördel inta delikatessen på Julita Wärdshus. Vit sparris till förrätt eller som i mitt fall, grön sparris till en liten gös från Hjälmaren. Mums!


Eller så äter man det ovegetariska alternativet - lamm.

Och så bjuder jag på en fin bild av mig själv i min nya, ganska rosa klänning :)


fredag 6 maj 2011

Sugar, sugar, lots of sugar

Okej, den utomordentliga tårtmakerskan som gjorde vår "Mamma Mu-tårta" till inflyttnigs-maskeraden har annat för sig i helgen. Typiskt. Vi ska ha tjejfest/disco här imorgon och då var det beställt en ljusrosa tårta. Detta är min allra första sugar-paste, ska bli intressant att se hur jag lyckas med detta. Fortsättning följer...


lördag 30 april 2011

Halo and an alien-egg

Idag får det bli en väderblogg för idag när jag satt i solen och planerade och filosoferade (eeh, heter det så???) aja, iaf så var det helt sjukt häftiga och vackra moln! Ja, vi läser som sagt geografi just nu... Jag har aldrig sett en halo men det här måste bara vara det. Eller?!


Och det här är ett alienägg?!


tisdag 26 april 2011

What I want

Jag vill ha:
* En systemkamera. Någon som vill ge mig en? Kanske? Och en person som alltid följer med och bär den åt mig, var jag än är. Idag cyklade jag nämligen förbi dessa skönheter - Magnolia som jag älskar! Stannade med en riktig sladd på cykeln, drog upp mobilen och fotade, haha, såg nog stört ut. Som sagt, en systemkamera tack, men det får duga med mobilen idag. Förresten tror jag det är den här sorten som är på min otroligt snygga tapet i köket.


* Jag vill även ha sommarlov. Jag gjorde nämligen ett misstag förut och bläddrade i en tidning med recept på kakor! Alla recept verkade goda så nu vill jag provbaka allt i den tidningen. Så därför vill jag ha sommarlov = TID!

lördag 26 februari 2011

What's up?

Man vet att man bloggar för sällan när man inte kommer ihåg lösenordet till bloggen. Hela förra veckan bestod av tentastudier, veckan innan det - sjuk. Jag menar, det händer liksom inte så mycket intressant att skriva om då. Alla som skriver varje dag - vad skriver ni om? Händer det så mycket mer intressant för er?

Dagens tips - vill man träffa folk en lördagsförmiddag så är det bara att åka till återvinningsstationen och slänga skräp. Det är där alla är! Kan finnas några på soptippen också. Verkligt kul lördagsnöje :D

Idag blir det en vinterbild som omväxling till senaste tidens blombilder. Jag hade tänkt baka idag för att få lite fina kakbilder men det hinns faktiskt inte med - kanske nästa vecka, vem vet. Förresten, barnen frågade vad en ås är. Jag gick loss och började prata istid och sånt kul som vi studerat just nu i skolan, men insåg rätt snart att de inte fattade vad jag menade. Men det är alltid lika kul att bli arbets/studieskadad av ett nytt ämne :D

onsdag 16 februari 2011

Favorit i repris

Okej, lite väl mycket baciller av olika slag i omlopp just nu, både här och där, stackars alla sjuklingar. Men lite fler fina tulpaner piggar upp :)

onsdag 9 februari 2011

Cirrus?

Okej, uppenbarligen blir man arbetsskadad av att läsa geografi. Jag tittar på himlen och försöker klassificera molnen. Har man inget bättre för sig så, visst. Förresten fanns det nästan inga moln att titta på. Jag tror i alla fall att det lilla molnet jag såg var Cirrus. Fjädermoln på svenska.

 

tisdag 4 januari 2011

onsdag 29 december 2010

Dagens tips nr.1 & 2

Jag har inget foto idag så därför länkar jag hit:

http://www.finest.se/userBlog/entry.php?uid=38540&beid=1557554

Vi satt nämligen på samma mysfik som de här läckerbitarna :D Vilket leder mig in på Dagens tips nr.1: Köp inte olika maträtter åt barnen när ni fikar på stan. Ena dottern ångrade nämligen bittert att hon inte valde pannkakor som andra dottern gjorde, därför låg hon typ I min grekiska sallad en halvtimme. Jag försökte förklara att det inte går att ändra sig när man fått in maten man beställt. Learning the hard way, stackars liten.

Dagens tips nr.2: Gå till Musikmuséet med barnen! De hade jättekul :D

http://www.musikmuseet.se/

tisdag 7 december 2010

Monografianalys

Ja, jag tror den är klar nu, bäst att läsa igenom den lite innan jag lämnar in den så det inte står några konstigheter. Fast, hela analysen består nog av konstigheter. Jag får lämna in den ändå och hoppas att läraren gillar konstigheter.


"Not in love" med Crystal Castles & Robert Smith är ju bara hur bra som helst, den går på repeat här. Och "Mikrofonkåt" med September :)

Nehe, nu är frågan om jag ska packa ner eller packa upp? Får se vad det blir. Jag skulle helst vilja sätta igång att baka lite bröd och pepparkakor men det får väl bli nästa vecka kanske.

/Kristin

onsdag 13 oktober 2010

Extra biljettkontroll på tåget

"Extra biljettkontroll på tåget - visa biljett, leg och eventuella rabattkort tack". Självklart, vad bra att jag har mitt mecenat/csn-kort här i högsta hugg. Synd bara att det gick ut 30/9!!! Tack för det, det var bara att snällt betala mellanskillnaden på studerandebiljett och vuxenbiljett. Grrrr och morrrr! 42:- fick jag betala, inte mycket men väldigt, väldigt surt.

På kvällskviskten när jag återvänt hem, vad ser jag då på hallmattan. Posten. Just precis, mitt nya csn-kort! Går det att ha sämre tajming?! Är det någon som vill kommentera det så var snäll och bespara mig de anonyma kommentarerna, lämna gärna namn. Tack.

torsdag 9 september 2010

Massor av frukt

Japp, det har vi hemma nu. Massor av frukt. Fast det beror ju på vad man jämför med. Vi har inte massor av frukt om man jämför vad vännerna med den fantastiska fruktträdgården har. De är i alla fall väldigt snälla som låter oss plocka äpplen, päron och plommon så nu blir det till att varva skriveriet med fruktkokning. Om jag har någon kastrull kvar att koka i, eftersom jag totalförstörde minst en sist jag försökte göra äppelmos. Jag ska verkligen göra mitt bästa för att göra en sak i taget - stå stilla vid spisen och RÖRA så blir det nog jättebra.

/Kristin

söndag 5 september 2010

Now we're talking!



Tyvärr var det inte min skörd, det var pappas. Fast jag fick några =)

Tack!

Jmfr med min skörd =(



söndag 15 augusti 2010

Problematiskt

Ett mycket stort och svårlöst problem som kan dyka upp när man är ensam hemma och helst när man har bråttom att klä på sig och komma iväg är när dragkedjan i ryggen på klänningen fastnar. Man sitter liksom fast, dragkedjan går inte att dra upp ordentligt och exakt hur snyggt är det?! Ta av sig klänningen och byta är inte något genomförbart alternativ. Morr
Men var bara tålmodig, vig och påhittig så går det faktiskt att trassla sig ur det hela. Om inte är det väl bara att plinga på hos närmaste granne ;-)

fredag 23 juli 2010

Sommarlov med tid att göra en himla massa saker jag inte hinner annars

Tur att jag har sommarlov och tur att jag inte ska jobba så mycket. Vore ju bra med lite mer lön i och för sig. Det som är så bra med att vara ledig flera veckor är att jag har tid till alla min andra spännande, roliga projekt. Hade jag varit en mer strukturerad person så hade jag antagligen arbetat med ett projekt i taget men rastlös som jag är jobbar jag istället på med alla projekt samtidigt. Mycket intressant och se om jag lyckats slutföra alla. Det här är en mycket spännande sommar! Projektet som jag har tillsammans med en av mina närmsta vänner är snart färdigt för att offentliggöras, det ska bli så kul, vi jobbar för fullt. Håll utkik på bloggen - snart öppnar vi!

måndag 12 juli 2010

Fördelar med värmeböljan - visst finns det

Fortfarande värmebölja - jag förstår att många lider i värmen, alla har inte möjlighet att ta sig ur den totalt uppvärmda lägenheten och svalka sig i en sjö eller liknande. Gräset är brunt, lador lättantändliga (eller hur säger man? Jag menar att de börjar brinna lätt...) I alla fall. Man svettas, till och med under ögonen för där är solglasögonen och stoppar sommarbrisens framfart, KD istället för AC i bilen är inte helt kul.
Men - fördelar var det!
  1. Man kan tvätta hur mycket som helst på en dag, tvätten torkar på ett par minuter utomhus.
  2. Man blir inte lika sugen på varm, lagad mat så smoothie kan vara vilken måltid som helst. Och det är jättegott.
  3. Man kan låtsas att man rest utomlands på semester utan att behöva sitta flera timmar på en svettig resa med otåliga barn och det kostar inte en krona.
  4. Barnen tycker det är kul att tvätta bilen - vet inte om det är en direkt effekt av värmeböljan men barnarbete är bra ibland.
  5. Det är härligt med riktig sommar på sommarlovet!

Ha det bra och drick mycket vatten =)

fredag 9 juli 2010

En helt ny blogg!

Nu gör jag en nystart med bloggandet - jag har inte riktigt kommit igång med den förra så därför tar jag ett helt blankt papper och en helt ny penna. Nystart!

Vad ska jag skriva om då? Jo, jag tror att det kommer bli så här att när jag kommer på/över ett bra och vardagslätt recept kommer jag skriva det här. En singelmammas kokbok kan innehålla allt möjligt, inte bara ätbara recept. Vardagliga funderingar, händelser, gemensamma intressen med barnen, ditt och datt.

Ha det bäst!
/Kristin