torsdag 4 februari 2016

Vegetarisk gryta i denna återkomst

Som vegetarian har jag saknat en riktigt god, mustig och smakrik gryta. Jag anser att en riktigt bra boeuf bourgogne är bland det godaste man kan äta-om man äter kött det vill säga.
Nu provkokar jag en linsgryta med en massa godsaker i och hoppas på ett härligt, välsmakande resultat! Om så är fallet får ni receptet som jag hittade i den lokala nyhetsblaskan.
Håll tummarna!


söndag 14 september 2014

7 sorters kakor

Att baka 7 sorters kakor måste ju komma från att det är omöjligt att välja färre när det finns så många goda sorter...
Jag lyckades välja 4 sorter, här är den ena: Raspberry Blondies. Recept från tidningen Hembakat.



söndag 6 juli 2014

Chokladscones

Enkelt och snabbt att slänga ihop när man får oväntat besök!



CHOKLAD-SCONES
6 stycken
Ur ”Afternoon tea” av
Jan Gradvall, Liselotte Forslin

INGREDIENSER
4 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
50 g rumsvarmt smör
1½ dl vispgrädde + till pensling
75 g hackad, mörk choklad 60 %
Florsocker till garnering

1.      Sätt ugnen på 225 C.

2.      Nyp ihop de torra ingredienserna med smöret.
3.      Tillsätt grädden och knåda ihop till en smidig deg. Tillsätt chokladhacket och knåda in det i degen.
4.      Kavla ut degen till en 2 cm tjock platta. Tag ut 6 rundlar med ett glas och lägg på bakplåtpapperstäckt plåt. Pensla med grädde.
5.      Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter eller tills de fått fin färg. Tag ut och låt svalna något.

6.      Pudra över florsocker.

lördag 26 april 2014

Things to do on a Saturday

Idag får jag äta paj - det är så gott, jag älskar paj! Jag har gjort en variant på Medelhavspaj, recept från recept.nu.
Kronärtskockorna och löken var slut här hemma så istället tog jag tomatpesto, det tycker jag fungerar bra i medelhavsinspirerad mat.

http://www.recept.nu/le-parfait/paj-och-pizza/gronsaker--potatis-och-andra-rotfrukter/medelhavspaj-med-parmesan-och-kronartskocka/









Jag provade att göra Dumlesnittar också - busenkelt och busgott!
Receptet är från Facebook-sidan Kakburken :)




Dumlesnittar.

(Från Facebooksidan Kakburken)

4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2,5 dl strösocker
1 msk sirap
200 g smör, rumstempererat
12 dumlekolor
1 ägg till pensling
Ugn 200 C
Finhacka dumlen. 6-7 st ska ner i degen så spar dem på sidan av de andra.
Häll alla torra ingredienser i en matberedare och mixa ihop. Tillsätt sedan sirap och smör.
Mixa snabbt till en deg och lägg ner dumlen. Ev knåda för hand.
Rulla ut degen till 3 rullar och lägg dem på bakplåtspapperklädda plåtar. Tryck till lätt – pensla med ägg och tryck försiktigt ner resterande dumlebitar.
Grädda knappt 15 min – låt svalna något innan de skärs till snittar.
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
2,5 dl strösocker
1 msk sirap
200g smör, rumstempererat
12 dumlekolor
1 ägg till pensling
Sätt ugnen på 200°c.
Finhacka dumlen, 6-7 st ska ner i degen så spara dem på sidan av de andra.
Häll alla torra ingredienser i en matberedare och mixa ihop någon sekund innan sirap och smör tillsätts.
Mixa snabbt till en deg och lägg ner dumlen (jag knådade för hand).
Rulla ut degen till tre rullar och lägg på bakplåtspapper.
Tryck till lätt, pensla med ägg och tryck försiktigt ner resterande dumlebitar.
Grädda knappt 15 min, låt svalna lite innan de skärs till snittar.Sätt ugnen på 200°c.
Finhacka dumlen, 6-7 st ska ner i degen så spara dem på sidan av de andra.
Häll alla torra ingredienser i en matberedare och mixa ihop någon sekund innan sirap och smör tillsätts.
Mixa snabbt till en deg och lägg ner dumlen (jag knådade för hand).
Rulla ut degen till tre rullar och lägg på bakplåtspapper.
Tryck till lätt, pensla med ägg och tryck försiktigt ner resterande dumlebitar.
Grädda knappt 15 min, låt svalna lite innan de skärs till snittar.
Sätt ugnen på 200°c.

måndag 10 mars 2014

Recycling!

Delar av farmors gamla servis är numer ett utsökt kakfat!









Övriga delar till kakfatet är från kakfateriet.se

Kakorna på fatet är supergoda, och enkla, kolasnittar. Här är ett recept på dessa:
http://www.ica.se/recept/kolakakor-599834/






torsdag 5 december 2013

The result you've been waiting for!

Det här är resultatet av alla onyttiga onyttigheter - Mjölkchokladfudge...I say no more, hur gott som helst! Tack för receptet Jessica Lundberg i "Kakburken" - det finns säker en hel del varianter på det här godiset men jag följde Jessicas recept. Testa!


Mjölkchokladfudge
Koka 3 dl grädde, 1 dl sirap och 2 dl socker till smeten klarar kulprovet (tiden varierar men jag kokade den ca 30-40 min). När det klarat kulprovet så häll i 150 g hackad mjölkchoklad, 50 g smör och 2 msk honung. Rör ihop, häll i en bakplåtspappersklädd form med kant (jag tog en avlång form ca 8 x 27 cm, fudgen blev 2 cm tjock) . In i kylen i 4 timmar innan ni skär bitar.
 

 
Go'fika på jobbet imorgon!

onsdag 4 december 2013

X-mas candy coming up!

Julgodis måste man ju ha, och det är inte direkt några problem med att hitta recept och idéer! Facebook-gruppen "Kakburken" kryllar av julgodis just nu! Ska prova ett av recepten där, alla dessa onyttigheter blir tillsammans något riktigt onyttigt och det verkar supergott! Får se hur det blir när det kokat klart...

torsdag 7 november 2013

Spökmaränger

Bättre sent än aldrig men det här pysslade vi med till AllHelgona-helgen då vi, antagligen felaktigt, firade Halloween. Inte så originellt med dessa små spöken kanske, men söta blev det, barnen var ena hejare på spök-tillverkning!



 

måndag 28 oktober 2013

Dags för paj

Paj är gott, och framförallt enkelt och praktiskt när man får gäster. Lätt att förbereda och bara värma. När dessutom de goa gästerna tar med mumsig sallad, bröd och goda ostar och vin blir det en hellyckad tjejfest!

http://www.ica.se/receptsok/#search=zucchinipaj%20med%20pesto

http://www.ica.se/receptsok/#:search=parmesanpaj

Jo, jag var ju på "Litterär afton" igår, en av författarna var gulliga Sigrid Bárány så jag var tvungen att köpa hennes bok. Det är hennes andra kokbok, "Sigrids kök". Jättefin! Får återkomma till den när jag provlagat något ur den.

http://www.recept.nu/sigrid-barany

torsdag 17 oktober 2013

Go'fika!

Barnen fixar go'fika i form av gamla hederliga chokladbollar, då blir det kladd!

fredag 27 september 2013

Kitchen aid in action!

Kitchen aid in action!



Undrar just vad det ska bli...? Under tiden kökshjälpen sköter sitt kan jag läsa min favvo-tidning som kom med posten idag!


torsdag 12 september 2013

Little People

Det är några små killar i källaren!




Eh ja, i dockskåpet...hur som helst fick de mig att tänka på den här coola sidan. Kolla in den!

http://little-people.blogspot.se/


fredag 2 augusti 2013

Vad göra med röda vinbär?

Varför inte Vinbärspaj med choklad?
http://tidningenhembakat.se/2013/07/26/vinbarspaj-med-choklad/ från "Hembakat" nu igen. Jag har just gjort en variant av pajen, jag tog samma fyllning men många småformar istället för en pajform. Nu står kakorna till sig i kylen så jag vet inte hur de smakar ännu...

Ska man ändå stå och svettas vid spisen en sån här solig, fin dag kan man ju lika gärna göra det ordentligt tänkte jag...småpajer, stor paj, müsli i ugnen och rabarberkräm.

Multitasking i köket

måndag 29 juli 2013

Biscotti

Biscotti är mumsigt och nu har jag provbakat just dessa kakor/skorpor med lite olika smaker. Polkabiscotti hittade jag i ett nummer av den utomordentligt trevliga tidningen "Hembakat", den är alltid sprängfylld av en massa goda recept. Chokladbiscotti googlade jag på och det blev en hel del träffar på det så jag tog bara ett på måfå - detta! http://www.kokaihop.se/recept/chokladbiscotti-3
Jag tog ungefär hälften av sockermängden av vad som stod i receptet, jag ville inte ha så söta kakor. Jag har provat att använda steviaströsocker (en blandning av strösocker och stevia) ett tag och jag tycker nog att det funkar bra.

Är det någon som har ett bra recept på biscotti? Jag provar det gärna! 

Polkabiscotti

Chokladbiscotti

Red Rouge Röd

Dagens skörd gick i rött - hallon, smultron och jordgubbar från trädgården, snacka om lyx! Dock är det stor konkurrens om bären - andra familjemedlemmar, larver (BLÄ!!!), sniglar, bärplockare, fast de sistnämnda har bara länsat blåbärsbuskarna som tur är.

torsdag 4 juli 2013

Tack för tipset!

Härom helgen var det tjejfest och det bjöds på grillade hamburgare - med kött och utan. De utan var istället bönbiffar vilket var väldigt mumsigt så jag blev sugen på att göra det idag. Tack Therese för tipset! Jag utgick från vad du sa att du brukade ha i och fick till något som liknar recept på det hela - håll till godo!


BÖNBIFFAR 4 stora

Blanda ½ dl havregryn med ½ dl mjölk och låt stå några minuter.
1 burk Kidneybönor sköljes.
Hacka ½ gul lök.

Tillsätt bönor, lök och lite salt och svartpeppar i havregryns-blandningen. Mixa till en slät smet med en stavmixer. Blanda i 1 ägg samt lite grahamsmjöl eller liknande så färsen får en fastare konsistens.

Stek en kort stund på hög värme – båda sidor och sänk sedan till låg värme och stek biffarna i ca 5 minuter.
Servera som exempelvis hamburgare. Är hamburgerbrödet slut funkar det även med formfranska. Nästa gång tror jag att jag provar att baka LCHF-bröd och ser hur det blir.

onsdag 15 maj 2013

Hello there!

Hej där lilla basilika!

Kladdigt värre

Snacka om kladdiga kladdkakemuffins! Precis som det ska vara. Tack Petra för tipset! Recept från Leila Lindholm finns på recept.nu

onsdag 8 maj 2013

Surprise!

Vilken glädjande överaskning att köpa ett hus på vinter, flytta in och när vårsolen skiner upptäcka att det är en praktfull Magnolia man har i sin trädgård :D En av mina favoritblommor!

lördag 4 maj 2013

Testing testing

Idag var den stora testaredagen, vi testade...



...äppelscones med fullkornsmjöl och majsmjöl. Gott, men väldigt smuligt.
 
...LCHF-bröd med utgångspunkt från tidningen Hembakat's (http://tidningenhembakat.se/) recept med kokosmjöl och mandelmjöl. Jag hade även i amaranthmjöl, har inte provat något av dessa sorter tidigare. Kokosmjölet luktade verkligen kokos - supergott! Amaranthmjölet däremot måste jag nog vänja mig vid.
 
Sista testingen för dagen blev "Himmelsk chokladmousse".
 
 
Stackars barn, de fick verkligen prova en massa nyheter, men de var så snälla och åt.