måndag 28 oktober 2013

Dags för paj

Paj är gott, och framförallt enkelt och praktiskt när man får gäster. Lätt att förbereda och bara värma. När dessutom de goa gästerna tar med mumsig sallad, bröd och goda ostar och vin blir det en hellyckad tjejfest!

http://www.ica.se/receptsok/#search=zucchinipaj%20med%20pesto

http://www.ica.se/receptsok/#:search=parmesanpaj

Jo, jag var ju på "Litterär afton" igår, en av författarna var gulliga Sigrid Bárány så jag var tvungen att köpa hennes bok. Det är hennes andra kokbok, "Sigrids kök". Jättefin! Får återkomma till den när jag provlagat något ur den.

http://www.recept.nu/sigrid-barany

torsdag 17 oktober 2013

Go'fika!

Barnen fixar go'fika i form av gamla hederliga chokladbollar, då blir det kladd!

fredag 27 september 2013

Kitchen aid in action!

Kitchen aid in action!



Undrar just vad det ska bli...? Under tiden kökshjälpen sköter sitt kan jag läsa min favvo-tidning som kom med posten idag!


torsdag 12 september 2013

Little People

Det är några små killar i källaren!




Eh ja, i dockskåpet...hur som helst fick de mig att tänka på den här coola sidan. Kolla in den!

http://little-people.blogspot.se/


fredag 2 augusti 2013

Vad göra med röda vinbär?

Varför inte Vinbärspaj med choklad?
http://tidningenhembakat.se/2013/07/26/vinbarspaj-med-choklad/ från "Hembakat" nu igen. Jag har just gjort en variant av pajen, jag tog samma fyllning men många småformar istället för en pajform. Nu står kakorna till sig i kylen så jag vet inte hur de smakar ännu...

Ska man ändå stå och svettas vid spisen en sån här solig, fin dag kan man ju lika gärna göra det ordentligt tänkte jag...småpajer, stor paj, müsli i ugnen och rabarberkräm.

Multitasking i köket

måndag 29 juli 2013

Biscotti

Biscotti är mumsigt och nu har jag provbakat just dessa kakor/skorpor med lite olika smaker. Polkabiscotti hittade jag i ett nummer av den utomordentligt trevliga tidningen "Hembakat", den är alltid sprängfylld av en massa goda recept. Chokladbiscotti googlade jag på och det blev en hel del träffar på det så jag tog bara ett på måfå - detta! http://www.kokaihop.se/recept/chokladbiscotti-3
Jag tog ungefär hälften av sockermängden av vad som stod i receptet, jag ville inte ha så söta kakor. Jag har provat att använda steviaströsocker (en blandning av strösocker och stevia) ett tag och jag tycker nog att det funkar bra.

Är det någon som har ett bra recept på biscotti? Jag provar det gärna! 

Polkabiscotti

Chokladbiscotti

Red Rouge Röd

Dagens skörd gick i rött - hallon, smultron och jordgubbar från trädgården, snacka om lyx! Dock är det stor konkurrens om bären - andra familjemedlemmar, larver (BLÄ!!!), sniglar, bärplockare, fast de sistnämnda har bara länsat blåbärsbuskarna som tur är.