onsdag 15 maj 2013

Hello there!

Hej där lilla basilika!

Kladdigt värre

Snacka om kladdiga kladdkakemuffins! Precis som det ska vara. Tack Petra för tipset! Recept från Leila Lindholm finns på recept.nu

onsdag 8 maj 2013

Surprise!

Vilken glädjande överaskning att köpa ett hus på vinter, flytta in och när vårsolen skiner upptäcka att det är en praktfull Magnolia man har i sin trädgård :D En av mina favoritblommor!

lördag 4 maj 2013

Testing testing

Idag var den stora testaredagen, vi testade...



...äppelscones med fullkornsmjöl och majsmjöl. Gott, men väldigt smuligt.
 
...LCHF-bröd med utgångspunkt från tidningen Hembakat's (http://tidningenhembakat.se/) recept med kokosmjöl och mandelmjöl. Jag hade även i amaranthmjöl, har inte provat något av dessa sorter tidigare. Kokosmjölet luktade verkligen kokos - supergott! Amaranthmjölet däremot måste jag nog vänja mig vid.
 
Sista testingen för dagen blev "Himmelsk chokladmousse".
 
 
Stackars barn, de fick verkligen prova en massa nyheter, men de var så snälla och åt.
 
 
 


måndag 22 april 2013

Kämpa för varenda unge!

Sociala medier har förändrat världen ändå ser den ut precis som vanligt

”Like” En liten knapp som visar att man bryr sig. Inget fel i det. Men att gilla något förändrar inte världen. Likes är inte pengar. Eller?

http://unicef.se/stod-oss


Schyffert och Yohio för UNICEF - i klädaffären


Schyffert och Yohio för UNICEF - på restaurangen


Schyffert och Yohio för UNICEF - hos barberaren



UNICEF/Pelle Bergström

För att ett barn ska få ett fullgott skydd krävs tre doser vaccin. För bara 49 kr skyddas 14 barn mot den dödliga sjukdomen polio.
     
En flicka vaccineras mot polioUNICEF/Asad Zaidi
En flicka vaccineras mot polio i staden Landhi i provinsen Sindh. En dos är två droppar i munnen. I bakgrunden väntar hennes syster på sin tur.

http://unicef.se/stod-oss
 

torsdag 18 april 2013

Medelhavsmat

Ja, av bönorna blev det till slut en bönsallad, jag hittade lite tips i den här boken:



Jag tog de elefant-bönor jag tidigare blötlagt och kokat
Hällde över en vinegrett (vinäger, olja, dijonsenap, italiensk salladskrydda)
1 pressad vitlöksklyfta
lite finstrimlad rödlök
lite hackad tomat
lite färsk basilika

Det blev rätt gott men nästa gång ska jag ta mycket av allt jag tog lite och mer vinegrett och låta allt stå och dra till sig alla smaker ett tag så tror jag det blir kanongott :)