lördag 2 mars 2013

Less is more

Nu så, smaklökarna mår mycket bättre idag! Så då tänkte jag "Lördagsgodis". Men istället för att moffa i sig alldeles för mycket så köpte jag lite lagom och hällde det i en fin liten glasskål. Lite selleri i en fin liten glasskål och lite dipp i en fin liten glasskål. Man äter ju som bekant till stor del med ögonen och man behöver inte vräka i sig onyttigt bara för att det råkar vara lördag, eller hur?!
Dippen gjorde jag av lika delar pesto och turkisk yoghurt, gott och superlätt att göra.

Tjejkväll!

Igår var det tjejkväll med mycket trevligt sällskap runt bordet. Vi jobbar på att hitta stans bästa stjärnkrog, det går väl sådär eller vad säger ni tjejer? Ett mysigt ställe, god mat och bra service är vad vi vill ha, det fanns väl delvis på Rhodos men inte helt... Jag tror iaf maten smakade bra, tyvärr var inte smaklökarna på min sida igår, de var dunderförkylda :(
Hemma är det så här fint på köksbordet, härligt våriga tulpaner och finfina turkosa ljuslyktor - tack!

Dagens frukost

Nyttofrukost och plugg, det är vad som står på dagens meny denna lördag. Roligare kan man ha...

Fruktsallad med filmjölk, hasselnötter och tranbär, och kamomillte

lördag 16 februari 2013

Var ska man äta???

Var ska man äta om man vill gå ut på restaurang i Katrineholm undrar jag...förslag? Om maten är god är servicen inget vidare eller tvärtom och var finns det där extra mysiga stället där man vill sitta och hänga flera timmar? Åh vad jag saknar ett ställe som jag vill ha som stammis-ställe, där man kan hänga på kvällen, dricka vin ELLER en god latte, lite god mat eller fika. Igåt var vi på Statt och åt middag, rätt okej mat, efterrätten var supergod (Creme Brulee med mycket vanilj, mynta och jordgubbar, det borde man äta oftare) och bra service. Men varför fick man sitta i gamla tråkiga pub-delen och inte i den relativt nyrenoverade restaurang-delen???

Kanske bara jag som är gnällig eller är det Katrineholm i det berömda nötskalet?

Jag blev i alla fall sugen på att baka och göra smaskiga efterrätter men istället måste jag plugga, typiskt...

fredag 1 februari 2013

Oj, här var det längesen jag var...

Längesen nu, ingen som tagit hand om bloggen...

Tänkte bara säga att idag är det salladsdag! En vitaminfylld fruktsallad med nötter och russin till frukost, det är mumsigt. Till lunch hade jag tänkt passa på att använda avocadosarna (stavas???) som just nu är mjuka och goda och behöver ätas upp. Så jag kokade gnocciformad pasta, de sista 5 minutrarna hade jag i morotspasta - d.v.s. morötter som skurits i mycket tunna remsor med hjälp av potatisskalaren. Cosmopolitan-sallad, tomater, fetaost, olivolja och svartpeppar. Favoritoliverna bredvid.

 
 
Avocado? Glömde dem... Men nu blir det kaffe och plugg, hej och hå. När man tar kort på en glänsande TV-kanna så syns man ;)
 


fredag 9 november 2012

CHOKLADGODIS MED TORKAD FRUKT OCH NÖTTER

Hallå??? Här händer det ingenting ju, ingen som bloggar...det är nästan så att man kan tro att jag varken lagar mat eller bakar nu för tiden. Men det gör jag så klart, kanske inte så mycket bakning men snart är det jul och då komer jag nog igång igen, då ska det bakas saffransbrö och kokas kola och knäck. Kanske blir det sådana här mumsiga chokladgodisar med nötter och torkad frukt?




CHOKLADGODIS MED TORKAD FRUKT OCH NÖTTER

Smält 200 g choklad (jag tog Marabou mjölkchoklad)

Hacka:
1 dl torkade aprikoser
1 dl torkade tranbär
1 dl hasselnötter

Blanda i nötter och frukt i chokladen. Klicka ut smeten i små muffinsformar eller liknande.

Strö över riven kokos. Låt stå i kylen några timmar så godiset stelnar.