lördag 16 februari 2013

Var ska man äta???

Var ska man äta om man vill gå ut på restaurang i Katrineholm undrar jag...förslag? Om maten är god är servicen inget vidare eller tvärtom och var finns det där extra mysiga stället där man vill sitta och hänga flera timmar? Åh vad jag saknar ett ställe som jag vill ha som stammis-ställe, där man kan hänga på kvällen, dricka vin ELLER en god latte, lite god mat eller fika. Igåt var vi på Statt och åt middag, rätt okej mat, efterrätten var supergod (Creme Brulee med mycket vanilj, mynta och jordgubbar, det borde man äta oftare) och bra service. Men varför fick man sitta i gamla tråkiga pub-delen och inte i den relativt nyrenoverade restaurang-delen???

Kanske bara jag som är gnällig eller är det Katrineholm i det berömda nötskalet?

Jag blev i alla fall sugen på att baka och göra smaskiga efterrätter men istället måste jag plugga, typiskt...

fredag 1 februari 2013

Oj, här var det längesen jag var...

Längesen nu, ingen som tagit hand om bloggen...

Tänkte bara säga att idag är det salladsdag! En vitaminfylld fruktsallad med nötter och russin till frukost, det är mumsigt. Till lunch hade jag tänkt passa på att använda avocadosarna (stavas???) som just nu är mjuka och goda och behöver ätas upp. Så jag kokade gnocciformad pasta, de sista 5 minutrarna hade jag i morotspasta - d.v.s. morötter som skurits i mycket tunna remsor med hjälp av potatisskalaren. Cosmopolitan-sallad, tomater, fetaost, olivolja och svartpeppar. Favoritoliverna bredvid.

 
 
Avocado? Glömde dem... Men nu blir det kaffe och plugg, hej och hå. När man tar kort på en glänsande TV-kanna så syns man ;)
 


fredag 9 november 2012

CHOKLADGODIS MED TORKAD FRUKT OCH NÖTTER

Hallå??? Här händer det ingenting ju, ingen som bloggar...det är nästan så att man kan tro att jag varken lagar mat eller bakar nu för tiden. Men det gör jag så klart, kanske inte så mycket bakning men snart är det jul och då komer jag nog igång igen, då ska det bakas saffransbrö och kokas kola och knäck. Kanske blir det sådana här mumsiga chokladgodisar med nötter och torkad frukt?




CHOKLADGODIS MED TORKAD FRUKT OCH NÖTTER

Smält 200 g choklad (jag tog Marabou mjölkchoklad)

Hacka:
1 dl torkade aprikoser
1 dl torkade tranbär
1 dl hasselnötter

Blanda i nötter och frukt i chokladen. Klicka ut smeten i små muffinsformar eller liknande.

Strö över riven kokos. Låt stå i kylen några timmar så godiset stelnar.

fredag 19 oktober 2012

Ojojoj

Här har det inte lagats så mycket mat på sistone, jag bakade lite gott bröd igår, alltid nåt ;)

Annars har det varit semester från både skola och matlagning, väldigt mycket restaurangbesök blev det må ni tro.

Men nu får jag bita i det sura äpplet och PLUGGA! Ligger lite efter här känner jag men det brukar alltid ordna till sig.

Zanzibar

Tonfisktacos med guacamole och mangosalsa

Frukt i massor!

Söt elefant

fredag 28 september 2012

Det här var lättlagat!  Kronärtskocka, känns lite retro på något sätt. Men gott!



Det här var svårt! Sabayonne-sås, mycket gott men hur ska konsistensen vara? Det finns alldeles för mycket recept till den här såsen, men, vilken är det bästa?

måndag 17 september 2012

Plommonmarmelad/sylt

Plommon är ju väldigt gott men jag vet inte så jättemycket man kan tillaga av dem. Årligen återkommande är i alla fall att koka plommonmarmelad, som även fungerar som sylt.

Tur att jag har en vän som ger mig både plommon och recept! Tack Camilla :)

Roterad plommonmarmelad... vad trött jag blir när bilderna gör så här!
 
Plommonsylt/marmelad

30 urkärnade plommon. Eller så låter du kärnan vara kvar när du kokar sylten, sen är det jättelätt att plocka upp dem med en sked. Räkna noga bara så du får upp alla kärnor.

Ett par msk vatten räcker.
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma (I ursprungsreceptet användes hela kardemummakärnor som lindades in i lite tyg/linda för att hållas på plats men malda kryddor går också bra)
Man får nästan prova sig fram med sockermängden. Jag gjorde på 40 plommon den här gången och då tog jag 2 dl strösocker och 1.5 dl stevia. Prova 2-4 dl socker så blir det nog bra, det är inte alltid gott med för mycket sött :)

Koka 15-20 minuter. Rör om då och då och passa på att mosa plommonen lite när du rör. Skumma av och tillsätt sockret. Koka upp igen, sen är det klart.