Lussebullar, chokladbollar och muffins bakades. Allt utom muffins provsmakades. Sen hann vi inte mer idag, det blev dags att sova helt plötsligt. Jag tycker allra bäst om barnens lussebullar, de har skapat en konstig tradition att varje år baka lussebullar i form av dinosaurier!
Här hittade jag ett bra recept, det var i stort sett så jag gjorde.
http://www.recepten.se/recept/lussekatter.html
Vi lyssnade även på en underlig sång när vi bakade, det har ju börjat övats på julsånger och så i förskolor och skolor, den här sjungs för fullt här hemma :S
Alice Babs – Marsipangrisen Kanske inte riktigt min smak...
torsdag 17 november 2011
söndag 13 november 2011
tisdag 8 november 2011
Halloween!
Det blev inga marsmallows-spöken i år, det blev istället Döskallemuffins som barnen gjorde, recept hade de med hem från Fritids. De dekorerade även, dock iblev det inte så många döskallar. Men, ändå döskallar i form av de där röd/svarta, supergoda godis-döskallarna. Och så lite söta spöken av klubbor.
DÖSKALLEMUFFINS 12 st
100 g smör el margarin
2 ägg
2 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
Smält smöret, låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i övriga ingredienser och rör ihop. Fyll muffinsformar lite mer än hälften och grädda ca 10 minuter.
När de svalnat dekorerar du med kristyr. Vi hade lite färgad, färdigköpt kristyr på tub och så gjorde vi lite egen vit kristyr av 1 dl florsocker och pyttelite vatten.
DÖSKALLEMUFFINS 12 st
100 g smör el margarin
2 ägg
2 ½ dl socker
2 tsk vaniljsocker
en nypa salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
Smält smöret, låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i övriga ingredienser och rör ihop. Fyll muffinsformar lite mer än hälften och grädda ca 10 minuter.
När de svalnat dekorerar du med kristyr. Vi hade lite färgad, färdigköpt kristyr på tub och så gjorde vi lite egen vit kristyr av 1 dl florsocker och pyttelite vatten.
tisdag 1 november 2011
Varför?!
Exakt varför fungerar bibliotekets påminnelsetjänst bara ibland? Jag litar ju på att de alltid ska påminna mig när det är dags att gå dit. Aja, en dags försening är ju inte hela världen men ack så retsamt.
För övrigt måste jag säga att den rosa, supersöta skruvdragaren jobbar hårt och är förvånansvärt effektiv! Hyllor sätts upp till höger och vänster och besticken har jag hittat så nu slipper vi låna grannens. Jag undrar bara, hur mycket grejer och pryttlar är det egentligen tillåtet att äga? Och hur ofta får man flytta?
Snart är det dags för halloween-bak, får väl se vad det blir i år. Om jag hittar bak-pryttlarna i flyttröran. Förra året gjorde vi iaf de här söta spökena som var förfärligt goda... Eller förresten, bilden kommer senare, datorn är rensad och skivan med bilder är här någonstans. Säkert väldigt nära mitt skrivbord där jag sitter nu men jag orkar inte välja vilken kartong jag ska börja leta i. Decisions, decisions...
Lyssnar på lite musik innan läggdags: Josh Groban – Oceano
För övrigt måste jag säga att den rosa, supersöta skruvdragaren jobbar hårt och är förvånansvärt effektiv! Hyllor sätts upp till höger och vänster och besticken har jag hittat så nu slipper vi låna grannens. Jag undrar bara, hur mycket grejer och pryttlar är det egentligen tillåtet att äga? Och hur ofta får man flytta?
Snart är det dags för halloween-bak, får väl se vad det blir i år. Om jag hittar bak-pryttlarna i flyttröran. Förra året gjorde vi iaf de här söta spökena som var förfärligt goda... Eller förresten, bilden kommer senare, datorn är rensad och skivan med bilder är här någonstans. Säkert väldigt nära mitt skrivbord där jag sitter nu men jag orkar inte välja vilken kartong jag ska börja leta i. Decisions, decisions...
Lyssnar på lite musik innan läggdags: Josh Groban – Oceano
tisdag 25 oktober 2011
lördag 22 oktober 2011
Äpplen, fin-fina äpplen
Ja titta så fina äpplen jag fick förra veckan, en hel korg full med Gul Richard och, ja, vad var det nu de andra sorterna hette...och vilka var bra till mos...och vilka var goda att äta rakt uppochner...?Aja, det ska nog bli lite gott äpplemos så snart jag har tid att koka lite. Äpplena vi ätit hittills har hur som helst varit förnämliga.
Jag sitter och lyssnar lite på Britney nu när det är paus i filmen. Jag har verkligen totalmissat Idol i år för inte hade jag en endaste aning om att det var Idol-deltagarna som fick äran att dansa på scenen på konserten i Globen förra helgen. Förresten, Moa såg jag på scenen och kände igen henne. Men inte från Idol utan för att jag såg henne innan konserten började, jag tyckte hon hade en cool frisyr.
Nu äntligen fortsätter filmen! Ärligt, vad trist det är med reklam och nyhetsavbrott mitt i filmen, man kommer ju helt av sig, börjar med andra saker och missar därför halva filmen. Triiist!
Jag sitter och lyssnar lite på Britney nu när det är paus i filmen. Jag har verkligen totalmissat Idol i år för inte hade jag en endaste aning om att det var Idol-deltagarna som fick äran att dansa på scenen på konserten i Globen förra helgen. Förresten, Moa såg jag på scenen och kände igen henne. Men inte från Idol utan för att jag såg henne innan konserten började, jag tyckte hon hade en cool frisyr.
Nu äntligen fortsätter filmen! Ärligt, vad trist det är med reklam och nyhetsavbrott mitt i filmen, man kommer ju helt av sig, börjar med andra saker och missar därför halva filmen. Triiist!
måndag 17 oktober 2011
Gudars vilket bra konsert-år i år!
Färgsprakande Britney - Du är fasiken bra!
Britney Spears – Till The World Ends
Britney Spears – Toxic
Rihanna – S&M Remix
Britney Spears – Till The World Ends
Britney Spears – Toxic
Rihanna – S&M Remix
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)