tisdag 28 februari 2012
Wonton!
Äntligen har jag hittat wonton-plattor! De ligger nu redo i frysen och väntar på att tillagas. Det var ganska jobbigt att göra egen deg till dumplings men nu så kan jag prova igen. Det var en mysig affär med alla möjliga asiatiska matlagningsingredienser, jag köpte lite annat också, lite smått och gott som kan vara bra att ha.
torsdag 23 februari 2012
Easy cooking part 2
Omelätt skulle man kunna säga! Gott och lätt och man blir mätt. Nyttigt med ägg är det sägs det. Shit vad bra. Idag blev det alltså, omelett. Dessutom tog jag tillvara på lite rester från middagen igår. Ja, man behöver nästan inget recept för det här.
* Stek lite skivad potatis som du kanske har kvar från igår ;)
* Vispa ihop två ägg, 1 msk vatten, en skvätt soja och lite salt
* Häll äggröran över potatisen
* Jag strödde över färsk basilika, riven ost och lite mjukost från tub. Det var väl ganska nyttigt innan jag gjorde det men det blir ju så gott... Glöm inte svartpeppar från pepparkvarnen.
* Stek på svag - medelvärme ca fem minuter
Så undrar jag, vad är det med den här låten! Jag vet inte om den är bra eller dålig men den är så himla medryckande. Det blir "Dagen Låt"
Den svenska björnstammen – Trumma trumma
* Stek lite skivad potatis som du kanske har kvar från igår ;)
* Vispa ihop två ägg, 1 msk vatten, en skvätt soja och lite salt
* Häll äggröran över potatisen
* Jag strödde över färsk basilika, riven ost och lite mjukost från tub. Det var väl ganska nyttigt innan jag gjorde det men det blir ju så gott... Glöm inte svartpeppar från pepparkvarnen.
* Stek på svag - medelvärme ca fem minuter
Så undrar jag, vad är det med den här låten! Jag vet inte om den är bra eller dålig men den är så himla medryckande. Det blir "Dagen Låt"
Den svenska björnstammen – Trumma trumma
Easy cooking part 1
Jaha, nu har katrineholms-kuriren börjat med recept och vi var inte sena med att testa den här goda fisken. Visserligen brukar jag göra liknande "fiskpinnar" men nu fick man hälla i goda cashewnötter! Jag och båda (!) barnen åt med god aptit.
* Hacka 1 dl cashewnötter mycket fint. Blanda med 1 dl sesamfrön, salt och peppar. Lite örtkryddor kan man ta också, vi tog lite torkad basilika. Jag tillsatte ½ dl ströbröd för det blev lite lite annars.
* Vit fisk i "fiskpinnestora" bitar vändes i två uppvispade ägg
* Lägg fisken i nötblandningen och häll över blandning så det blir på hela fisken
* Stek på medelvärme ca 4 minuter på varje sida
* Vi åt kokt potatis, ärtor, citronskivor och sås gjord på matlagningsyoghurt + fetaost.
* Hacka 1 dl cashewnötter mycket fint. Blanda med 1 dl sesamfrön, salt och peppar. Lite örtkryddor kan man ta också, vi tog lite torkad basilika. Jag tillsatte ½ dl ströbröd för det blev lite lite annars.
* Vit fisk i "fiskpinnestora" bitar vändes i två uppvispade ägg
* Lägg fisken i nötblandningen och häll över blandning så det blir på hela fisken
* Stek på medelvärme ca 4 minuter på varje sida
* Vi åt kokt potatis, ärtor, citronskivor och sås gjord på matlagningsyoghurt + fetaost.
onsdag 15 februari 2012
Veggo veggi. Förslag? Någon?
Någon som har ett bra förslag på en alldeles utsökt vegetarisk paj? Fisk & skaldjur räknas i det här fallet som vegetariskt.
Matlagningsvila
Matlagning står inte högst på schemat just nu. igår: Indisk restaurang (tyvärr väldigt fullbokat, man fick nästintill sitta i knät på bordsgrannen, vilket ioförsig kanske kunde varit mysigt sådär på hjärta-dagen. Men jag vill helst välja själv i vems knä jag ska sitta). Nu: godis & kaffe (bra och gott när man pluggar). Ikväll: det pratades om att bli bjuden på tacobuffé (gott!).
tisdag 31 januari 2012
Mellanmål/Godis. Inte för nötallergiker!
Det har var ett riktigt mumsigt mellanmål/godis faktiskt. Jag älskar nötter, russin och kanel och alla de ingredienserna finns i dessa små bollar som kallas "Äppeltryfflar". Ja, det ska vara äpple i också. Inget går visserligen upp mot riktigt goda chokladbollar men det här är nästan lika gott. Och nyttigare. Men man ska inte låta sig luras helt för de innehåller mycket energi. 101 kcal/boll enligt receptet vilket känns rääätt så mycket. Men, vem räknar! Och hur mycket är det i en chokladboll egentligen? Jag åt just ett par till mellanmål och jag tror jag känner mig lite piggare nu, kan vara inbillning men vem vet?
RECEPTET finns här
lördag 21 januari 2012
Mmmmums
Det här blev gott, men verkligen starkt, man behöver inte vräka i chili kanske. Det finns väldigt mycket bra recept på nätet. Idag hittade jag ett på systembolaget.se. Jag har Tastelines app till mobilen, den tycker jag är väldigt bra. Så kan man ju ändra om lite i recepten. Jag utgick från det här receptet:
http://www.systembolaget.se/MatDryck/Recept/Recept/kokos--och-morotsoppa-med-rakor-koriander-och-citrongras/ men bytte ut lite av buljongen mot vitt vin, jag tog en salladslök + ½ röd lök. Jag hade i färskriven ingefära och så tog jag räkor i vitlök och chili bredvid. Mycket chili blev det. Och aiolo till.
http://www.systembolaget.se/MatDryck/Recept/Recept/kokos--och-morotsoppa-med-rakor-koriander-och-citrongras/ men bytte ut lite av buljongen mot vitt vin, jag tog en salladslök + ½ röd lök. Jag hade i färskriven ingefära och så tog jag räkor i vitlök och chili bredvid. Mycket chili blev det. Och aiolo till.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)