Resulatet från Bocuse d'Or - VM för kockar:
1:a Danmark
2:a SVERIGE
3:a Norge
http://gastronomisverige.se/2011/01/resultat-i-bocuse-d%C2%B4or-2011/
torsdag 27 januari 2011
onsdag 26 januari 2011
OMG - not so clever at all!
Men jag var bara tvungen att köpa de här!
Jag har ju Twilight-böckerna att läsa också. Vaddå, besatt? Neeejdå, bara lite. Så en plan är att studera på dagarna, läsa på nätterna och sova...hmmmm, tja kanske i sommar????
Jag har ju Twilight-böckerna att läsa också. Vaddå, besatt? Neeejdå, bara lite. Så en plan är att studera på dagarna, läsa på nätterna och sova...hmmmm, tja kanske i sommar????
tisdag 25 januari 2011
måndag 24 januari 2011
Morrrr och grrr
Liveföreläsning är bra. När det funkar. Det gör det inte just nu - morrrrrr. Får istället se ut på en vacker solnedgång...
Närå, ärligt talat ska jag, som den flitiga student jag är, läsa istället. Hur kommer det sig att man förstår mindre när man läser en svensk bok än en engelsk?
Närå, ärligt talat ska jag, som den flitiga student jag är, läsa istället. Hur kommer det sig att man förstår mindre när man läser en svensk bok än en engelsk?
...och varför bilden lägger sig åt fel håll, det vet inte jag. Och jag bryr mig inte.
lördag 22 januari 2011
fredag 21 januari 2011
Wan tan - Dumplings
Jag testade mina skills i kinesisk matlagning och det funkade riktigt bra.
Jag började med vad som tydligen heter Wan tan, en sorts deg-knyten med grönsaksfyllning alltså en sorts dumplings.
Recept från "Barnens kokbok" från Unicef. Den är egentligen för barn :D Receptet är för 4 personer.
Deg:
Häll 250 g (drygt 4 dl) vetemjöl i en bunke. Gör en grop i mitten.
Knäck i 1 ägg, lite salt och 1,6 dl vatten.Knåda till en jämn deg, forma degen till en bulle, linda in den i en fuktig bakhandduk och låt vila svalt 30 min.
Fyllningen i det här receptet bestod av grönsaker men jag tror man kan blanda i svamp, kött eller vad man vill.
100g groddar
200g fint tärnade morötter
200g fint strimlade sockerärter
125g salladslök skurna i tunna ringar
Blanda grönsakerna med 2 msk soja, salt och peppar.
Kavla ut degen på mjölat bord och skär 6x6 cmstora rutor. Lägg 1 tsk fyllning på varje ruta och vik till små knyten.
Koka i grönsaksbuljong på svag värme ca 10 minuter. Lägg upp i skålar och tillsätt buljong. serveras med grönt te.
Det finns för övrigt en film som heter "Dumplings". Den är läskig och ska du se den, se den EFTER du ätit upp maten.
Jag började med vad som tydligen heter Wan tan, en sorts deg-knyten med grönsaksfyllning alltså en sorts dumplings.
Recept från "Barnens kokbok" från Unicef. Den är egentligen för barn :D Receptet är för 4 personer.
Deg:
Häll 250 g (drygt 4 dl) vetemjöl i en bunke. Gör en grop i mitten.
Knäck i 1 ägg, lite salt och 1,6 dl vatten.Knåda till en jämn deg, forma degen till en bulle, linda in den i en fuktig bakhandduk och låt vila svalt 30 min.
Fyllningen i det här receptet bestod av grönsaker men jag tror man kan blanda i svamp, kött eller vad man vill.
100g groddar
200g fint tärnade morötter
200g fint strimlade sockerärter
125g salladslök skurna i tunna ringar
Blanda grönsakerna med 2 msk soja, salt och peppar.
Kavla ut degen på mjölat bord och skär 6x6 cmstora rutor. Lägg 1 tsk fyllning på varje ruta och vik till små knyten.
Koka i grönsaksbuljong på svag värme ca 10 minuter. Lägg upp i skålar och tillsätt buljong. serveras med grönt te.
Det finns för övrigt en film som heter "Dumplings". Den är läskig och ska du se den, se den EFTER du ätit upp maten.
tisdag 18 januari 2011
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
